Bloog Wirtualna Polska
S 1 107 183 bloogi | losowy blog | inne blogi | zaloguj si | za堯 bloga
Kana ATOM Kana RSS

Sprawny rower - to podstawa bezpiecze雟twa i przyjemno軼i z jazdy!!!

sobota, 14 pa寮ziernika 2006 13:09

Ocena sprawno軼i naszego roweru nie powinna ogranicza si do sprawdzenia czy hamulce hamuj, cho niekiedy i nawet tego nie sprawdzamy? Dlaczego - wiadome - przyczyn jest LENISTWO!!!

Rower nigdy nie b璠zie sprawny bez naszego wk豉du pracy. Jest to na przek鏎 naszemu mniemaniu machina bardzo z這穎na. Piasty, obr璚ze, 這篡ska kierownicy, suport korby, kobra, wolnobieg/kaseta, przerzutki, manetki, hamulce, szprychy, amortyzator, rama, linki i pancerze, peda造, kierownica i wspornik - te wszystkie cz窷ci mog by przyczyn wypadku, wszystkie mog si 豉two uszkodzi podczas nawet zwyk貫j eksploatacji. Oczywi軼ie nie mam zamiaru nak豉nia nikogo 瞠by codziennie sprawdza, czy kt鏎e z tych komponent闚 s uszkodzone. Chodzi mi przede wszystkim o rutyn - musimy j wypracowa poprzez dba這嗆 o sprz皻. C霩 to jest raz w miesi帷u sprawdzi, czy nie ma luz闚 - je瞠li s trzeba je wyeliminowa, czy g豉dko pracuj piasty (te b瑿enki po鈔odku ka盥ego ko豉, do kt鏎ych przymocowane s szprychy), czy przerzutki s nasmarowane... Z biegiem czasu zaprezentuj na tym blogu m鎩 "PORADNIK DLA NIESERWISANT紟" z dok豉dnymi opisami i zdj璚iami.

Osobi軼ie temat bezpiecze雟twa jest dla mnie tematem tabu, poniewa w mojej praktyce mia貫m ju kilka wypadk闚, m.in. przez zaniedbanie tylnej piasty, kt鏎a si zablokowa豉 podczas szybkiej jazdy. Przestrzegam przed szar穎waniem na rowerze, kt鏎ego stanu technicznego nie jeste鄉y pewni!!!

Pami皻ajmy r闚nie, 瞠 nigdy nie mo積a zaufa rowerom za 300 z z hipermarketu!!! Wiele cz窷ci jest poprostu jednorazowych, przyk豉dem plastikowe hamulce typu "catnilever" b康 te kozackie hamulce tarczowe - kt鏎ych wydajno嗆 i poziom bezpiecze雟twa s bliskie ZERA!!!

Zalecam regularne, rutynowe przegl康y i zaufany serwis roweru - to naprawd minimum, kt鏎e musimy wykona!!!


Podziel się
oceń
8
2

komentarze (16) | dodaj komentarz

Hierarchia grup osprzetu SHIMANO

sobota, 07 pa寮ziernika 2006 17:07

Tym razem artykul poswiecam hierarchii grup osprzetu firmy, ktora osobiscie uwazam za najsolidnejsza marke komponentow rowerowych. Firma ta ma najwieksze doswiadczenie w produkcji przerzutek, manetek, piast, k鏊 i wielu innych czesci rowerowych. Przede wszystkim chce sie zajac tematem przerzutek Shimano przeznaczonych do rower闚 g鏎skich i crossowych. Przerzutkami szosowymi zajme sie w innym altykule. Ponizej przedstawilem grupy i ceny tych komponent闚 (w kolejnosci od najslabszych po najlepsze):

Shimano Tourney - przerzutka montowana w rowerach o przedziale cenowym 300 - 700 zl, nadaje sie tylko dla zupelnie poczatkujacych rowerzystow - ceny: allegro - 28 zl, sklepy rowerowe 35-40 zl.

Starsze wersje nazywane popularnie SIS 6 i SIS 7 nie sa juz produkowane, ale jeszcze spotykane w rowerach, tych takze nie polecam. Cena ok. 15 - 20 zl.



Wyzej w hierarchii Shimano od Tourneya jest Altus. Jest to bardzo dobra przerzutka dla osob malo wymagajacych od roweru - jest ona wytrzymala oraz dosyc lekka. Spotykana w rowerach za 800 - 1000 zl. Cena na allegro wynosi35 zl, a w sklepach 50 - 55 z.

                                                  



Kolejna wyzsza grupa przerzutek Shimano to Acera, jednak tylko teoretycznie jest lepsza od Altusa. W praktyce o czym sam sie przekonalem Acera jest ciezsza, mniej wytrzymala, jednak obsluguje 8 rzedowe kasety, Altus tylko 7 rzedowe. Acere spotkac mozna w rowerach o przedziale cenowym 1000-1300 zl. Cena Acery na allegro to 40 zl, sklepy oferuja ja za 60 zl.



Nastepna grupa - dla rowerzystow juz mozna powiedziec obytych kilka lat z ta profesja - nazywa sie Shimano Alivio. Jest to przerzutka nadal obslugujace maksymalnie 8 rzedowe kasety. Jest godna polecenia, wytrzymala na swoj sposob i estetyczna. W sprzedazy 2 modele - rocznik 2005 i 2006. Spotkamy ta przerzutke w rowerach od 1300 - 1700 zl. Cena allegro ok. 70 zl, w sklepach jest to ok 80 - 90 zl. Rocznik 2005:

Rocznik 2006:

 

 

Kolejna - polprofesjonalna przerzutka jest Shimano Deore. Naprawde, wytrzymalosc godna zachwytu (mam "Deorke" w swoim rowerze gorskim), jest ona w calosci z metalu, bez plastikowych dodatkow. Spotykana w rowerach klasy sredniej wyzszej za 1500 - 2300 zl. Cena allegro: 75 - 90 zl, cena sklepowa ok. 90 zl.



Shimano Deore LX - wyzsza odmiana Deore, przerzutka profesjonalna, pancerna, zaskakuje wysmienita precyzyjna zmiana biegow (posiadam ja w Authorze Classicu SX, lekko podkreconym), podobnie jak Deore obsluguje maksymalnie 9 rzedowe kasety. Miesiac temu pojawila sie nowa wersja przewidziana na 2007 rok. Ja posiadam 2006. Przerzutka spotykana w rowerach klasy wyzszej - od 2300 - 3000 zl. Jej cena na allegro: 100 - 110 zl(mod.2006), 140 zl(mod. 2007), w sklepach 2006 kosztuje 140 - 160 zl, 2007 jeszcze niedostepna. Model 2006:



Model 2007:

 





Przedostatnia grupa Shimano jest Deore XT. Jest to naprawde profesjonalny sprzet dla zaawansowanych zjazdowcowi downhillowcow. Lekka pancerna przerzutka, ktora przy odrobinie pieszczoty posluzy hoho a nawet i wiecej lat. No c霩 - za sprzet trzeba placic - na allegro rocznik 2006 kosztuje 160 zl, 2007 - 190 zl, w sklepach 2006 - 190 zl, 2007 jeszcze niedostepna. Model 2006:

 




Model 2007:

 





Ostatnia, najwyzsza grupa Shimano jest XTR. Magia zawarta w tych trzech literkach jest nieobliczalna. Przerzutka lekka, wytrzymala jak zadna inna. Wysmienity design, dla ludzi naprawde zyjacych tylko rowerem, profesjonalistow. W rowerach najwyzszej klasy o przedziale cenowym 7000 - 50000 zl. Sama przerzutka kosztuje okolo 300 zl na allegro, w sklepach na zamowienie, okolo 350 - 400 zl. Prosze, niech Panstwo ocenia sami:

Mam nadzieje 瞠 m鎩 artyku co nieco przyblizy Panstwu swiat przerzutek firmy Shimano.


Podziel się
oceń
137
18

komentarze (93) | dodaj komentarz

Kt鏎y rower bedzie dla mnie najlepszy?

sobota, 07 pa寮ziernika 2006 12:23

To pytanie zadaje sobie kazdy przed zakupem roweru. Ja bede staral sie na moim blogu jak najbardziej pomoc Wam wybrac jak najodpowiedniejszy rower badz tez najbardziej dobrac dana czesc do wymagan. Macie jakis problem - piszcie na grekae28@wp.pl albo Gadu Gadu - 8499275.

Podstawowe pytanie - do czego ma sluzyc rower? Oczywiscie do jazdy - lecz do jakiej? Od tego zalezy czy mamy wybrac:
- g鏎ala - bardzo popularnego w Polsce
- rower trekkingowy - szczeg鏊nie popularny w Niemczech ze wzgledu na wygode jazdy
- rower crossowy - czyli na utwardzone sciezki lesne, na asfalt, rower uniwersalny
- kolaz闚ke - przeznaczony tylko na r闚ny asfalt do szybkiej jazdy.
- rower miejski - przeznaczony dla starszych os鏏 w celu jazdy na zakupy do "Lidl'a"

Jezeli mamy zamiar rocznie pokonywac nie wiecej niz 500 km, proponuje rower g鏎ski z p鏊ki od 800 do 1000 zl. Zapewni nam on wystarczajacy komfort na kr鏒kie trasy, sprawnosc poruszania po miescie i na rodzinna wycieczke nad jezioro. Oczywiscie rower g鏎ski przeznaczony jest dla os鏏 w wieku od 7 do okolo 40 lat ze wzgledu na niska pozycje jazdy, przez co moze po dluzszym czasie bolec kregoslup. Jednak podstawowym przeznaczeniem rower闚 g鏎skich jest jazda po trudnym terenie. Jest wiele rodzaj闚 rower闚 g鏎skich - przeznaczonych do Cross Country (tzw. XC), do DownHillu (DH) czy tez FourCrossu... Zwykle rowery g鏎skie jakie kupujemy maja oznaczenia MTB - zwykly rower g鏎ski, kt鏎y poradzi sobie w nietrudnym terenie pag鏎kowatym. Ponizej rower do XC firmy Magnum

 



Dla os鏏 powyzej 40 roku zycia najlepsze sa rowery trekkingowe, pozycja jazdy jest wysoka, jedziemy wyprostowani i mamy szerokie, miekkie siodelko. Dobry rower trekkingowy z amortyzatorem przednim i w sztycy podsiodlowej mozna kupic juz za 950 zl, np. Giant Trekking Aluxx.

Dla dlugodystansowc闚 polecam rowery crossowe - stosunkowo cienkie kola(male opory toczenia), wygoda jazdy wyposrodkowana pomiedzy rowerem gorskim a trekkingowym, najczesciej amortyzator o 40 mm skoku, amortyzator podsiodlowy i wygodne siodelko. Porzadny rower crossowy mozna nabyc juz za 1000 - 1300 zl - przykladem Author Classic SX.
Sam posiadam ten rower, oczywiscie stuningowany do moich potrzeb, ale o tym rozwine temat innym razem;-).

Kolejnym typem rower闚 sa rowery miejskie, starsze modele sa bez przerzutek, lecz te nowsze, bazowane na tzw. niemieckim stylu, najczesciej sa aluminiowe i posiadaja zintegrowane z piasta tylna 3-, lub 7-biegowe przerzutki Sachsa albo Shimano Nexus. Rowery te sa przeznaczone typowo dla kobiet, w kazdym wieku, kt鏎e potrzebuja rower na zakupy albo na przejazdzke do gazowni, zeby zrobic oplaty. Sa to rowery bardzo wygodne, zapewniaja komfort na najwyzszym poziomie - specjalnie wyprofilowana kierownica, wygodne siodelko i amortyzator, najczesciej przedni, wystepuja tez z przednim i specjalnym ukladem amortyzatora tylnego.

 

Najwykwintniejszym rodzajem rower闚 sa rowery wyscigowe, tzw. kolaz闚ki. Sa to rowery najczesciej bardzo drogie, powinny byc aluminiowe lub carbonowe(z wl鏦na weglowego). Te drugie najczesciej osiagaja ceny od 8000 zl po kilkadziesiat tysiecy. Rower wyscigowy, jak sama nazwa wskazuje, przeznaczony jest do jazdy do wyznaczonych trasach asfaltowych, gdzie jest rowna powierzchnia bez zadnych dziur. Polecam tylko dla zaawansowanych kolarzy:)
Mam nadzieje ze wstepnie pomoglem wybrac odpowiedni rower, jednak na dniach bede coraz badziej przyblizal Panstwu tajniki rower闚 - tych za 800 zl jak i tych za 5000 zl.  


Podziel się
oceń
6
1

komentarze (9) | dodaj komentarz

Dlaczego powstal ten bloog i do kogo jest skierowany...

sobota, 07 pa寮ziernika 2006 11:19

cannondale-authorteam.bloog.pl to blog poswiecony rowerom, poczatkujacym rowerzystom, jak i nawet zaawansowanym "kolarzom". Przede wszystkim - moje zdanie na temat wszytkich rower闚 i czesci opiera sie na praktyce, teoria to 10 % mojej wiedzy. Wiekszosc ludzi stojacych tuz przed zakupem roweru nie ma dostatecznej wiedzy i swoja decyzje opiera na poradach sprzedawcy w sklepie rowerowym... Nie sugeruje oczywiscie ze wzyscy sprzedawcy w sklepach rowerowych to oszusci i kretacze, bo oczywiscie tak nie jest. Lecz spotkalem sie wiele razy, udawajac "laika", z notorycznym wciskaniem kitu. Tylko po to by sie pozbyc zlomu!

Oczywiscie wiadomo, nie kazdy ma 1200 zl na aluminiowy, markowy rower firmy Giant(model Boulder)  badz Author(model Basic) i kupuje w najlepszym wypadku Krossa, oczywiscie aluminiowy, super wyglada i jest "kozacki", ale to zludne optyczne wrazenie. Bo ja na cos takiego nigdy bym nie wsiadl - po prostu ze strachu. Jeszcze gorzej, gdy kupuje sie tzw. "Macro-cashe", czyli rowery za 349 zl w hipermarkecie. 
To jest w doslownym tego slowa znaczeniu ZENADA!!! Tego nie mozna nazwac rowerem. Po 100 km przejechanych na takim rowerze wszystko skrzypi, peka i piszczy. Odradzam - juz lepiej kupic popularnego 30 lat temu "skladaczka" Wigry, albo Rubin.

Oczywiscie, wyzej przedstawiony rower "GTIX" to g鏎al, full amortyzacja, 18 albo 21 przerzutek - ok, ale przyjrzyjmy sie dokladniej - przerzutki QUIJANG, o manetkach nie wspomne, hamulce - zero bezpieczenstwa, podczas jazdy prosze sie nie dziwic ze sie zlamie albo wyrwie, korba lepiej nie wspominac - po tygodniu bedzie krzywa i nie do jazdy, a piasty - kilkaset kilometrow i beda powodem groznego wypadku, bo sie zablokuja "na amen".

Dlatego powstal ten blog - dla Waszego bezpieczenstwa i zadowolenia z jazdy na wynalazku wszechczasow - ROWERZE, prawdziwym ROWERZE!!!


Podziel się
oceń
10
1

komentarze (15) | dodaj komentarz

sobota, 26 lipca 2014

Licznik odwiedzin:  292 939  

Kalendarz

« lipiec »
pn wt cz pt sb nd
 010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Archiwum

O mnie

Witam wszystkich serdecznie! Jestem "zapalonym" fanem rower闚, prywatnie jeszcze si ucz, ale w wolnym czasie najcz窷ciej kr璚 non-stop przy moich dw鏂h cude鎥ach - Authorze Classicu SX a tak瞠 w豉snor璚znie skomponowanej "Meridzie". Mam wielki szacunek do rower闚, rowerzyst闚 i do wszystkiego co tego dotyczy.

O moim bloogu

Wszystko o rowerach, komponentach, trasach oraz cennikach rower闚 i czesci. Wszystko dla Waszego bezpieczenstwa.

G這suj na bloog






zobacz wyniki

Wyszukaj

Wpisz szukan fraz i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz sw鎩 adres e-mail aby otrzymywa info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 292939

Lubi to